18. Önarckép 1985 / önarckép szabadban Képazonosító: RL85,n6nno5 1985, olaj, vászon, 59x49 cm Stílus: impresszionista Téma: önarcképek és családtagok F: N. L. |
Hogyan is készült itt egy önarckép-alkotás? A két tükörben azonosan balkezes képet kell látni. Ez volt a festő célja. (A földön levő tükör nem vesz részt a műveletben.) A kerek tükörben a balkezes kép a jobbkezes valóságot tükrözi (egyszerű tükörbe nézés). A szögletes tükörbe nézve (a barna, léces állványon) a kerek tükör vászonra festett balkezes képét kell látni, ahogyan az kialakul a festő melletti vásznon. A vászonra nem néz, csak fest rá, a szögletes tükörben ellenőrizve a mozdulatokat. Mivel a szögletes tükörben levő kép (a vászon tükörképe) balkezesre lett festve (ahogyan a kerek tükörben is látszik), így a vásznon levő kép a valóságnak megfelelő (jobbkezes) kell, hogy legyen. Érdekes lett volna egy fotó a szögletes tükörben levő képről (ahogy a festő látta), melyen bal kézben tartotta volna az ecsetet és a jobb válla lett volna kissé takarva a vászon fehér csíkjával. De akkor még nem lehetett előre tudni, hogy egy ilyen fotó érdekes lesz majd ezen weblapra kerülő festési módszer magyarázatánál. Utólag kialakítva, az alábbi képeket láthatta a festő a tükrökben: ezt a kerek tükörben és ezt a szögletes (ellenőrző) tükörben Persze a kezet az ecsettel nem festette a vászonra, hiszen az mindig mozgott a vászon előtt, ahol éppen festett. Ezt a módszert azért volt érdekes leírni, mert a festők egyetlen tükör segítségével általában fordított kézállású (tükrözött oldalú) önarcképet szoktak készíteni, ahogyan Raksányi Lajos is ilyeneket készített (pl. RL52,06nnt2). Több (vsz. balkezes) képen nincs rajta egyik keze sem (önarcképek), így azokra semmit sem lehet mondani. Az itt leírt kültéri önarcképen kívül két tükörnek megfelelő módon készült még két önarckép (kriksz-kraksz rajzok a ’70-es évek második felében (RL76,nnnnk2, RL77,nnnnk3)), melyek jobbkezes képet adnának, ha a kéz látszana a rajzokon. A készítésük valószínű módszere ott olvasható. |
A fotókon a vásznon levő festmény bal oldali függőleges sávja ismétlődik a vászon jobb oldalán (mivel szemből nézve a vászon balra eső szélét ráfestette a vászon jobbra eső szélére, így a jobb válla is kétszer szerepel a vásznon). Ezt később, tükrök nélkül máshol is elkészíthette (átmásolással), így nem kellett a vászon tőle távolabbi részét erősen balra fordulva megfestenie. Ezt utólag már nem lehet biztosan állítani, de valószínű. Ha a végleges festménnyel összevetjük a fotókon levő, elsőre elkészült festményt, azt látjuk, hogy az említett jobb oldali rész más; az Önarckép 1985 festményről a festő utólag eltüntette a vászon fehér csíkját, tükörben nem látható növényeket festett a vászon jobb felső oldalára, és önmagát kiegészítette az amúgy kissé a vászon mögé eső bal vállával. Különbségek még; a végleges festmény sárga színű aranyvessző virágzatai utólag kerültek a vászonra a feje fölé, ezt a festő eredetileg nem láthatta a kerek tükörben (ha látta volna, akkor a lefényképezett vászon festményén is rajta lett volna). Az ing színeltérését nézve valószínű, hogy a fotók kedvéért (azért is, mert nincs a kezében ecset) utólag ült modellt a festő, a festmény pedig a festés idején volt állapotot mutatja: a festő inge kékes-szürke helyett akkor még fehér volt, a sötétbarna köpenye pedig élénk barnára sikerült. Feltűnhet még az, hogy a végső festményen a jobb váll kissé magasabban van. Az emberek jobb válla általában magasabban van, ha jobbkezesek; ehhez járult még az, hogy festés közben a festő maga előtt balra nyúlva tartotta az ecsetet, ezáltal a jobb válla kissé feljebb került. |
Ez az eredetileg készült festmény. Lejjebb ezen fotórészlet a fontos, itt látható a vászon bal és jobb oldali szélének azonossága! |
A Gulyásné R. O. (2011): Raksányi Lajos tanár és festőművész c. könyv 126. oldalán a 44. kép már bemutatta a körülményeket egy színes dia fekete-fehér módosításán. Itt két további fotón (eredetileg dia filmen) látható mindaz, ami lejjebb le van írva. fotók: Nébli Géza 1985. június vége, Csurgó Csokonai u. 24a kertjében |